Juridische Zaken wil in 2026 aandacht schenken aan het ‘burgergerichte werken’.
Er moet meer aandacht uit gaan naar wat de burger wenst, bedoelt en nodig heeft.
Deze intensievere vorm van dienstverlening zal op termijn ook via wetgeving ons bereiken, zo is de bedoeling. Voor Juridische Zaken betekent dit dat wij ons in eerste instantie gaan richten op het actualiseren van de Informele Aanpak. Dit omvat meerdere onderwerpen en deeltaken.
Kwaliteitsbevordering en risicobeheer
Bij de onderwerpen en taken van Juridische Zaken zal de kwaliteitsbevordering en risicobeheer centraal staan.
Informele Aanpak
Gespreksvoering heeft de voorkeur boven procederen. Bij het voeren van het goede gesprek kan een inwoner meer geholpen worden dan tijdens een procedure. Voor deze manier willen we interne trainingen gaan organiseren.
Mediation is voor ons een vorm van de informele aanpak. Daarbij wordt onderzocht of een overeenstemming bereikt kan worden tussen partijen. Dit maakt een definitieve beslechting van het geschil merendeels succesvoller dan de uitkomst van een procedure. Hiervoor willen we ons bestaande mediationbeleid actualiseren waarbij ook een regionale aansluiting onderzocht wordt.
Verzekeringsportefeuille
De verzekeringsportefeuille zal verder geactualiseerd worden.
Er wordt ook gekeken of een aansluiting bij de VNG, in het kader van gezamenlijk risicobeheer en collectieve afname van verzekeringen, wenselijk is. De kwaliteit van het interne werkproces ten aanzien van de verzekeringen krijgt bijzondere aandacht.
Bezwaarprocedure
De bezwaarprocedure en de interne werkwijze blijft altijd een punt van aandacht en optimalisatie. Zo ook in 2026.
