Programma 3 Beheer openbare buitenruimte

Financiën

Beheer openbare buitenruimte

Bedragen x1.000

Omschrijving

Rekening 2024

Begroting 2025 - na wijziging

Begroting 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029

Lasten

Verkeer en Vervoer

6.631

12.406

15.567

16.884

16.978

16.963

Riool

4.147

3.959

4.682

5.071

5.468

5.468

Beheer buitenruimte

5.017

6.996

7.363

7.017

7.017

7.017

Totaal lasten

15.795

23.361

27.612

28.972

29.462

29.447

Baten

Verkeer en Vervoer

808

555

505

505

505

505

Riool

5.523

5.966

6.270

6.659

7.056

7.056

Beheer buitenruimte

403

423

308

308

308

308

Totaal baten

6.734

6.943

7.083

7.472

7.868

7.868

Saldo van lasten en baten

-9.061

-16.418

-20.529

-21.500

-21.594

-21.578

Toevoeging aan reserves

10.975

3.750

3.750

3.750

3.750

3.750

Onttrekkingen aan reserves

4.579

4.315

4.879

4.736

4.734

4.732

Saldo mutaties reserves

-6.395

566

1.129

987

985

983

Resultaat begroting

-15.457

-15.852

-19.400

-20.513

-20.609

-20.596

Toelichting financiën

De verschillen tussen de jaarschijven 2025 en 2026 groter dan € 100.000 lichten wij toe.

Lasten

Verkeer en vervoer
De hogere kapitaallasten van € 3.368.000 in 2026 worden deels veroorzaakt door doorschuivende investeringen. Daarnaast zijn de lasten voor 2025 aangepast naar de werkelijke bedragen, terwijl de ramingen voor 2026 gebaseerd zijn op geplande investeringen. Ook het wisselende investeringsvolume per jaar draagt bij aan de verschillen in kapitaallasten.

In 2025 is binnen het budget voor het inlopen van achterstanden in de openbare ruimte en voor kosten die declarabel zijn vanwege wegdekgeneratie, incidenteel € 267.000 vrijgemaakt voor extra capaciteit. Dit biedt ruimte om de uitvoering van werkzaamheden te waarborgen.

Door een dubbele boeking op een onderdeel van de doorfietsroute ontstaat een nadelig verschil van € 90.000 voor de jaren 2025 en 2026. Dit wordt bij de tweede rapportage gecorrigeerd.

Er is incidenteel budget voor onderzoek 3 kernen van € 30.000 doorgeschoven van 2024 naar 2025.

Riool
De toename van € 634.000 in de storting voor de spaarvoorziening riolering tussen 2025 en 2026 wordt grotendeels veroorzaakt doordat de storting voor 2026 nog geactualiseerd moet worden. Daarnaast varieert de storting jaarlijks enigszins, afhankelijk van de voorgenomen investeringsplanning.

De stijging van de kapitaallasten van € 88.000 in 2026 is het gevolg van afgeronde, omvangrijke projecten die voorafgaand aan de invoering van de spaarvoorziening zijn gestart.

Beheer buitenruimte
De toename van het budget van 2025 naar 2026 ontstaat doordat het budget voor het inlopen van achterstanden in 2026 stapsgewijs wordt verhoogd. In 2025 is het volledige budget verdeeld over de verschillende onderdelen. De resterende middelen van €532.000 in 2026 worden nog uitgewerkt op basis van voortschrijdend inzicht en actuele behoeften.

In 2025 is incidenteel ruimte vrijgemaakt voor extra capaciteit met een bedrag van € 192.000. Dit biedt de benodigde flexibiliteit om de uitvoering van de werkzaamheden te waarborgen.

De kapitaallasten stijgen met € 93.000 door doorschuivende investeringen en verschillen in het jaarlijkse investeringsvolume.

Incidenteel budget vanuit 2024 voor begraafplaatsen (gedenktekens) van € 60.000 is doorgeschoven naar 2025.

Baten

Riool
De hogere baten hebben te maken met hogere inkomsten uit rioolheffing van € 304.000. Dit vloeit voort uit de indexering en een geschatte toename van de huisaansluitingen.

Beheer buitenruimte
De zwerfafvalvergoeding is in 2025 hoger dan in 2026 met ongeveer € 115.000. Dit komt doordat over 2024 de zwerfafvalvergoeding nog niet is ontvangen vanwege de overgang naar een nieuwe regeling. Naar verwachting wordt de vergoeding in 2025 met terugwerkende kracht uitgekeerd.

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2025 20:01:32 met de export van 10/14/2025 19:51:02