Participatie en dienstverlening | Bedragen x1.000 | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening 2024 | Begroting 2025 - na wijziging | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Lasten | ||||||
Participatie | 371 | 248 | 365 | 365 | 365 | 365 |
Dienstverlening en organisatie | 720 | 700 | 753 | 796 | 733 | 574 |
Veiligheid | 5.155 | 5.486 | 5.886 | 5.986 | 5.987 | 5.985 |
Bestuur | 2.639 | 2.285 | 2.245 | 2.207 | 2.207 | 2.207 |
Organisatiekosten | 47.770 | 48.011 | 46.851 | 48.018 | 47.887 | 48.010 |
Totaal lasten | 56.655 | 56.730 | 56.099 | 57.373 | 57.179 | 57.142 |
Baten | ||||||
Dienstverlening en organisatie | 1.020 | 916 | 1.058 | 1.164 | 1.004 | 654 |
Veiligheid | 162 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Bestuur | 711 | 0 | 0 | |||
Organisatiekosten | 1.646 | 1.422 | 379 | 451 | 451 | 451 |
Totaal baten | 3.540 | 2.418 | 1.516 | 1.694 | 1.534 | 1.184 |
Saldo van lasten en baten | -53.115 | -54.312 | -54.583 | -55.679 | -55.645 | -55.958 |
Toevoeging aan reserves | 829 | 844 | 844 | 844 | 844 | 844 |
Onttrekkingen aan reserves | 814 | 718 | 1.021 | 638 | 507 | 618 |
Saldo mutaties reserves | -15 | -126 | 178 | -205 | -336 | -226 |
Resultaat begroting | -53.130 | -54.437 | -54.406 | -55.885 | -55.981 | -56.185 |
Toelichting financiën
De verschillen tussen de jaarschijven 2025 en 2026 groter dan € 100.000 lichten wij toe.
Lasten:
Participatie:
Conform het coalitieakkoord is het burgerberaad in Schagen ingesteld. Daarbij is een groep van 330 inwoners geselecteerd om een burgerberaad te houden wat moet leiden tot een burgerakkoord met daarin voorstellen om de leefbaarheid in de hele gemeente Schagen op hetzelfde niveau te houden of te verhogen. In 2025 is bij de bestuursrapportage een deel van het budget naar beneden bijgesteld omdat er geen kosten meer worden verwacht voor het burgerberaad. In 2026 wordt het bedrag uit het coalitieakkoord aangehouden van € 100.000, waardoor de lasten in 2026 hoger uitvallen. Daarnaast is bij de vaststelling van de kadernota voor 2026 een motie aangenomen" Samen leven, samen doen" om de bijdrage richting de dorpsraden en wijkraden te versterken door de bijdrage per inwoner te verhogen van € 2 naar
€ 2,50. Beide ontwikkelingen zorgen voor hogere kosten in 2026.
Veiligheid:
De hogere kosten in 2026 hebben te maken met de jaarlijkse indexering van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio van € 164.000.
In 2026 zijn de kapitaallasten meegenomen van de huisvesting van het nieuwe reddingsstation Sint Maartenszee (€ 42.000). Verder zijn ook investeringen opgenomen voor het vervangen van reddingsmaterieel voor de verschillende reddingsposten en brandweerkazerne € 190.000. Ten opzichte van 2025 vallen hierdoor de kapitaallasten hoger uit.
Organisatiekosten:
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben met de vakbonden een akkoord bereikt van totaal 7,64 procent voor twee jaar.
Uiteindelijk zijn de partijen in het midden uitgekomen en kunnen gemeenteambtenaren een loonstijging van gemiddeld 7,64 procent tegemoetzien de komende twee jaar. Die stijging vindt plaats in stapjes. Vanaf 1 april 2025 stijgen de lonen met 2 procent. De laatste verhoging van 1,6 procent vindt plaats op 1 januari 2027. De hogere lasten in 2026 betreft een deel van de stijging en omvat een bedrag van € 950.000.
In 2022 is er met de Raad een taakstelling van 2,7 miljoen afgesproken om de organisatieontwikkeling op te kunnen starten. Dit heeft de organisatieontwikkeling een enorme boost gegeven. Het heeft o.a. geresulteerd in verhoogde kwaliteit aan dienstverlening, procesoptimalisatie en een versterkt strategisch vermogen. De invulling van de taakstelling is in delen gedaan. 1.6 miljoen kon worden ingevuld met structurele middelen waarover eerder al afspraken zijn gemaakt. De resterende 1.1 miljoen wordt in 2026 structureel in mindering gebracht op het personeelsbudget.
De verantwoording van de reguliere uitvoeringskosten richting projecten moeten conform de BBV op een andere wijze worden verantwoord. Namelijk als een correctie op de reguliere lasten en niet als een extra baat op de verschillende teambudgetten. In de begroting 2026 is deze werkwijze doorgevoerd. Voor 2025 zal dit doorgevoerd worden bij de 2e rapportage. Ten opzichte van 2025 ontstaan er hierdoor lagere lasten € 1.043.000 in 2026 die per saldo budgettair neutraal zijn (zie baten).
Baten:
Dienstverlening en organisatie:
Voor de periode 2025 - 2029 hebben we een nieuwe inschatting gemaakt voor de opbrengsten en uitgaven voor identiteitsdocumenten en rijbewijzen. Deze nieuwe schatting zorgt voor hogere opbrengsten in 2026 en verder.
Organisatiekosten:
De verantwoording van de reguliere uitvoeringskosten richting projecten moeten conform de BBV op een andere wijze worden verantwoord. Namelijk als een correctie op de reguliere lasten en niet als een extra baat op de verschillende teambudgetten. In de begroting 2026 is deze werkwijze doorgevoerd. Voor 2025 zal dit doorgevoerd worden bij de 2e rapportage. Ten opzichte van 2025 ontstaan er hierdoor minder opbrengsten € 1.043.000 in 2026 die per saldo budgettair neutraal zijn (zie lasten).
Reserves:
Onttrekkingen:
Aan de reserve gemeentelijke gebouwen wordt in 2026 meer onttrokken dan in 2025 op basis van het meerjarenonderhoudsplan. Dit gaat om een bedrag van ruim € 300.000.
