Sociaal domein | Bedragen x1.000 | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening 2024 | Begroting 2025 - na wijziging | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Lasten | ||||||
Onderwijs | 5.514 | 5.689 | 6.815 | 6.766 | 7.174 | 7.279 |
Jeugd en gezin | 1.375 | 1.456 | 1.425 | 1.308 | 1.308 | 1.308 |
Sport cultuur kunst | 6.337 | 6.728 | 7.328 | 6.383 | 7.393 | 7.393 |
Grip en sturing op WMO en jeugdzorg | 25.115 | 24.527 | 29.009 | 28.308 | 25.939 | 26.004 |
Armoede en eenzaamheid | 3.503 | 3.676 | 3.673 | 3.713 | 3.713 | 3.713 |
Werk en Inkomen | 18.977 | 19.895 | 19.802 | 17.289 | 17.258 | 17.339 |
Volksgezondheid | 1.569 | 1.846 | 1.871 | 1.699 | 1.699 | 1.699 |
Totaal lasten | 62.390 | 63.817 | 69.924 | 65.465 | 64.483 | 64.734 |
Baten | ||||||
Onderwijs | 1.117 | 1.311 | 1.161 | 1.161 | 1.161 | 1.161 |
Jeugd en gezin | 149 | 149 | 118 | |||
Sport cultuur kunst | 2.362 | 797 | 773 | 531 | 531 | 531 |
Grip en sturing op WMO en jeugdzorg | 1.328 | 487 | 487 | 431 | 431 | 431 |
Armoede en eenzaamheid | 220 | 126 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Werk en Inkomen | 17.641 | 16.201 | 15.996 | 11.233 | 11.233 | 11.233 |
Volksgezondheid | 411 | 254 | 173 | |||
Totaal baten | 23.228 | 19.325 | 18.786 | 13.435 | 13.435 | 13.435 |
Saldo van lasten en baten | -39.162 | -44.492 | -51.137 | -52.030 | -51.048 | -51.299 |
Toevoeging aan reserves | 7.501 | 3.814 | 3.960 | 1.481 | 1.481 | 1.481 |
Onttrekkingen aan reserves | 847 | 1.350 | 2.234 | 1.865 | 1.865 | 1.865 |
Saldo mutaties reserves | -6.654 | -2.464 | -1.725 | 385 | 385 | 385 |
Resultaat begroting | -45.815 | -46.956 | -52.862 | -51.646 | -50.663 | -50.915 |
Toelichting financiën
De verschillen tussen de jaarschijven 2025 en 2026 groter dan € 100.000 lichten wij toe.
Lasten:
Onderwijs
De hogere lasten in 2026 zijn voornamelijk het gevolg van de voorgenomen investeringen voor onderwijshuisvesting. In de begroting 2026 is rekening gehouden met kapitaallasten en rentelasten die voortvloeien uit investeringen rondom de scholen in de Waldervaart, nieuwbouw De Zwerm en de verplaatsing van Vier Taal College naar het Regius college. In totaal gaat dit om een bedrag van € 1.267.000.
Voor het uitvoeren van de voor en vroegschoolse educatie zijn in 2025 meer middelen ontvangen vanuit het Rijk dan het standaard bedrag in onze begroting. Dit extra incidentele bedrag van € 150.000 is ook in 2025 aan de lastenkant geraamd om in te zetten voor het bestemde doel. Wel zorgt dit incidentele bedrag voor een afwijking ten opzichte van 2026.(zie baten)
Sport cultuur kunst
De hogere lasten in 2026 worden verklaard door de hogere kapitaallasten van voorgenomen investeringen in sportvoorzieningen en het regulier groot onderhoud. Dit heeft te maken met het verder verduurzamen van de diverse accommodaties in de vorm van led verlichting en het uitvoeren van noodzakelijke renovaties van sportvelden en andere sportvoorzieningen. Deze renovaties en het reguliere groot onderhoud worden ook weer onttrokken uit de reserve buitensportaccommodaties en uit de reserve gemeentelijke gebouwen voor het uitvoeren van het meerjarenonderhoudsplan.
Daarnaast is bij de vaststelling van de kadernota voor 2026 een motie aangenomen om alle activiteitensubsidies voor 2026 te verhogen met 33%. Deze sympathieke aanpassing zorgt voor een verhoging van € 165.000 op alle activiteitensubsidies.
Grip en sturing op Wmo en jeugdzorg
De hogere lasten in 2026 ten opzichte van 2025 zijn het gevolg van ontwikkelingen die zijn vertaald in de meicirculaire 2025. Belangrijke ontwikkelingen zijn dat het ingroei pad van de maatregelen van de Hervormingsagenda wordt verzacht. Daarnaast zijn er een aanvullende middelen voor de Hervormingsagenda Jeugd ontvangen. Om de doelstellingen van de hervormingsagenda jeugd verder vorm te kunnen geven is een extra bedrag ontvangen van
€ 2.740.000 voor 2026. Verder zijn er extra middelen ontvangen in deze circulaire voor het uitstellen van de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in het kader van de Wmo. De inwerkingtreding van deze wet is nu voorzien per 1 januari 2027 in plaats van per 1 januari 2026. Voor 2026 is hiervoor een compensatie ontvangen € 638.000.
Naast de ontwikkelingen uit de mei circulaire is in de kadernota ook een indexatie meegenomen op de zorgkosten, Voor de jeugd is een percentage van 4,08% verwerkt en voor de Wmo een percentage van 5,17% (bron CBS en NVZ). Deze indexaties zorgen voor een verhoging in 2026 van in totaal € 930.000.
Baten :
Onderwijs
Voor het uitvoeren van de voor en vroegschoolse educatie zijn in 2025 meer middelen ontvangen vanuit het Rijk dan het standaard bedrag in onze begroting. Dit extra incidentele bedrag van € 150.000 is ook in 2025 aan de lastenkant geraamd om in te zetten voor het bestemde doel. Wel zorgt dit incidentele bedrag voor een afwijking ten opzichte van 2026.
(zie lasten).
Werk en inkomen
I n de begroting 2026 zijn lagere baten verantwoord dan in 2025. De oorzaak hiervan is dat in 2025 nog vergoedingen worden ontvangen ten behoeve de noodopvang Schagen Oost van
€ 205.000. Vanuit het incidentele karakter zijn zowel de kosten als vergoedingen vooralsnog nog niet meegenomen in de begroting 2026.
Reserves:
Toevoegingen
In 2026 zijn er extra middelen toegevoegd aan de reserve gebouwen basisonderwijs om de voorgenomen investeringen in het kader van het vastgestelde Integraal Huisvestingsplan (IHP) te kunnen dekken.
Onttrekkingen:
In 2026 wordt er meer onttrokken uit de reserve onderwijs. Dit komt door de grotere voorgenomen investeringen in het kader van de onderwijshuisvesting, waarbij de kapitaallasten van de nieuwbouw De Zwerm een de verplaatsing van Vier Taal College naar het Regius college het grootste verschil opleveren. Ook wordt er iets meer onttrokken uit de reserve buitensportaccommodaties in verband met de verdere verduurzaming van de sportaccommodaties.
